BOOGIE, DE RADU MUNTEAN

By Nicolae Sionescu

“Auzi, bă, fetele astea din discotecă ce sunt, curve, sau fete cu prietenii lor? Mimi Brănescu mestecă din greu la o şaormă cleioasă. Înghite şi răspunde: „Io cred că sunt curve cu prietenii lor”. ("Boogie" de Radu Muntean)

După ce revista de cultură Télérama scria, vineri seara, că filmul lui Radu Muntean prezent la Cannes, "Boogie", este dezamăgitor, sâmbătă, Le Monde, Libération şi Métro publică articole mult mai apreciative la adresa peliculei şi, mai ales, a regizorului Radu Muntean.

Le Monde scrie că, deşi povestea din "Boogie" este, la prima vedere, "de o banalitate deconcertantă", "miracolul constă în maniera în care cineastul face dezirabilă trivialitatea" tratată în poveste, "modul în care el (Radu Muntean, n.r.) ne face să credem în singularitatea subiectului, declinat, totuşi, de o mie de ori, a doliului tinereţii şi a imaturităţii". Cotidianul apreciază şi maniera în care a fost filmat "Boogie", precum şi "jocul revigorant al actorilor". "Vom adăuga la acestea şi tuşa de cinism dezinvolt şi de disperare surâzătoare, care face din cinematografia românească o pledoarie metafizică pentru imaturitate".
La rândul său,
Libération constată că, deşi spectatorul prezent la Festivalul de la Cannes nu trebuie să se aştepte să vadă în filmul lui Radu Muntean secvenţa de pe afiş - Boogie, personajul principal, se plimbă gol pe plajă, ţinându-şi fiul pe umeri -, în schimb, filmul este bun. Cotidianul scrie că filmul, deşi nu este "strălucit, strălucit", el face lumină asupra "imbecilităţii inofensive: pentru cei frustraţi de ambiţii, pentru cei care se tem de a deveni adulţi, uşurarea adusă de o noapte de uitare plătită, mai rece şi mai tehnică chiar decât iluziile pierdute".

Să ne uităm cu toţii la cel care astăzi întruchipează problematica penibilităţii, cu frumosul aspect al tipului de om simplu, imatur. Şi da, la Cannes e mare tam-tam, dar noi românii suntem singurii cărora nu le pasă de “succesurile” pe care le avem.
 

0 comments so far.

Something to say?